Millaista on kristinusko käsitykseni mukaan ?
Ilman syntiä, eli eroa Luojastamme usko Jumalaan olisi yksinkertainen ja luonnollinen asia. Jokainen eläisi täydellisessä sopusoinnussa Hänen tahtonsa mukaisesti. Tuskin erilaisista opillisista kysymyksistä syntyisi mitään keskustelua. Ei olisi erimielisyyksiä. Jumalan tahdon täyttäminen olisi suuri ilo ja luonnollinen asia. Ihminen Jumalan kuvana heijastaisi Luojansa luonnetta puhtaana.
Ensimmäinen ihmispari lankesi syntiin jo paratiisissa. Mitä synti on? Yksinkertaisesti sanottuna se on laittomuutta. Jumala oli sanonut ”älä syö siitä puusta että ette kuolisi”, mutta saatana käärmeen muodossa sanoi, että syö vaan ette te suinkaan kuole. Lue 1 Moos. 2:1-7. Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: “Onko Jumala todellakin sanonut: ‘Älkää syökö kaikista paratiisin puista’?” Niin vaimo vastasi käärmeelle: “Me saamme syödä muiden puiden hedelmiä paratiisissa, mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia, on Jumala sanonut: ‘Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi.'” Niin käärme sanoi vaimolle: “Ette suinkaan kuole; vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan.” Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi. Silloin aukenivat heidän molempain silmät, ja he huomasivat olevansa alasti; ja he sitoivat yhteen viikunapuun lehtiä ja tekivät itselleen vyöverhot.
Synti on rikkonut Luojan ja ihmisen välisen luonnollisen ja hyvän suhteen. Apostoli Johannes tulkitsee synnin ongelmaa ensimmäisessä kirjeessään 3:4 seuraavasti; ”Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; synti on laittomuus.” Synti on Jumalan tahdosta poikkeamista. Synti kysyy, että onko Jumala todellakin sanonut… 1 Moos. 3:1., ja se itse vastaa, että ei suinkaan, vaan tehkää kuten itse tahdotte ja parhaaksi itse näette…
Synnin palkka on kuolema. Miksi? Synti on vastoin elämän Luojan ja ylläpitäjän täydellistä elämän käyttöohjetta vastaan, jos näin voisi sanoa. Täydellistä ei voi parantaa. Jos sitä pyrkii parantamaan, voi se vain huonontua muutoinhan täydellinen ei olisi ollutkaan täydellistä. Edistys tässä synnin alaisessa maailmassamme on valitettavasti johtanut yhä paheneviin ongelmiin, sillä elämän täydellinen ohje eli siveyslaki ja luonnon lait on syrjäytetty ja monin tavoin rikottu. Kuljemme kohti ei edistystä, vaan katastrofia. Synnin palkka on valitettavasti kuolema.
Ihmisen tilanne on täysin toivoton, koska omat yrityksemme parantaa maailmaa johtavat vain yhä paheneviin ongelmiin. Jos jokin asia saadaan kuntoon, on jo toisaalla entistä suurempia ongelmia.
Me emme pääse eroon synnistä eli laittomuudesta omin voimin. Olemme myydyt synnin alaisuuteen. Synti on sisäinen, henkinen ja hengellinen asia. Se pesii sydämissämme, mielissämme ja luonteissamme. Astia on likainen sisältä. Ihminen on tahrannut luonteensa puvun ja siitä on tullut ”saastainen vaate”. Se mitä sisäisesti olemme tulee ilmi elämässä, sanoissa ja teoissa.
Evankeliumin ilosanoma on. ”Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.” Joh. 3:16
Jeesus Kristus otti päälleen meidän syyllisyytemme. Hän kärsi synnin palkan ja rangaistuksen – kuoleman meidän edestämme. Jumala tuli ihmiseksi ja eli elämänsä meille esimerkiksi. Hän kirkasti Isän. Hän oli toinen Adam. Hän osoitti meille, miten Jumalan lasten tulee elää uutta elämää vapahdettuina ihmisinä, joita hallitsee uusi henki, Pyhä Henki. Jeesus pelasti meidät synnin orjuudesta.
Risti on avain kristinuskon ymmärtämiseen
Minun olisi pitänyt kuolla ristillä omien syntieni seurauksena. Minä olen lain rikkoja. Kuitenkin Jumalan poika syntyi tähän maailmaan Ihmisen poikana nimeltään Jeesus ja hän otti kantaakseen syntisyyteni ja sen tuoman rangaistuksen – kuoleman. Hän otti omakseen minun synnin tahraaman elämäni ja lahjoittaa minulle hänen oman synnittömän elämänsä! Hän tahtoo elää minussa Pyhän Hengen kautta ja tehdä tekoja, jotka ovat oikeat eli vanhurskaat. Jeesus on minut pelastanut ja vanhurskauttanut, ihmeellistä, ansaitsematonta armoa! Jeesus Kristus ei jäänyt hautaan, vaan nousi ylös oman vanhurskautensa nojalla, hän on ylösnoussut vapahtaja. Kun minä uskon kautta osallistun hänen vanhurskaudestaan, voin minäkin viimeisenä päivänä nousta haudastani uuteen, ikuiseen elämään. Tämä on uskon päämäärä – pelastus ikuiseen elämään.
Uudestisyntymä on suuri ihme. Sitä on vaikea täysin ymmärtää, mutta jokainen uskova voi sen kokea. Uudesti syntymä on samaa kuin mielen muutos – kääntymys. Siirtyminen synnin palvelemisesta vanhurskauden eli oikein tekemisen palvelemiseen. Pyhä Henki saa tämän muutoksen aikaan. Pelastettu ihminen elää voitokasta elämää Hengen voimassa. Hän kilvoittelee kaidalla tiellä ja varoo syntiä tekemästä. Jeesuksen esimerkki on hänelle korkein elämän ohje ja esikuva. Uudestisyntynyt ihminen tahtoo tehdä mestarinsa tahdon. Hän luopuu kaikesta turhasta, jota maailma tarjoaa kuten lihan himot, silmäin pyyntö ja elämän korskeus. Hän viihtyy Raamatun sanan ääressä ja ylentää sydämensä rukoukseen ja seurusteluun Vapahtajansa kanssa. Pelastettu uskova on päässyt pois synnin orjuudesta ja lain tuomion alaisuudesta, koska Jeesus on sovittanut hänen syntinsä. Pelastettu on vapaa tuomiosta. Jeesus sanoo hänelle; ”mene äläkä enää syntiä tee.”
Mikä on lain ja evankeliumin suhde?
Poistiko Jeesus ristillä lain? Tämä on suuri kysymys, josta vallitsee eri käsityksiä kristikunnassa.
Jeesuksen kannettavaksi pantiin koko maailman syntitaakka jo torstain ja perjantain välisenä yönä Getsemanessa. Hän oli jo silloin miltei kuolla hirvittäviin sisäisiin tuskiin. Ymmärrän, että Jeesus joutui ristinpuulle sen vuoksi, että hän oli uhka valtaapitävälle papistolle, joka tahtoi päästä hänestä eroon. Uskonnolliset johtajat eivät hyväksyneet Jeesuksen synnitöntä elämää, jota hän saarnasi ja opetti kaikelle kansalle. Jeesuksen puhdas elämä oli heille nuhde ja se herätti heissä silmitöntä vihaa. Ristillä Jeesus jälleen koki voimakkaana synnin raskaan taakan ja hän oli erossa Isästä Jumalasta. Pimeys ja synkeys peitti hänen piinatun sielunsa. Raskas synnin taakka särki hänen sydämensä ja hän kuoli sen seurauksena. Hän ei kuollut ristiin naulitsemisen seurauksiin.
Jeesus kuoli ja näin kärsi synnin rangaistuksen jokaisen ihmisen puolesta. Kuolema ei kuitenkaan voinut pitää häntä saaliinaan, sillä Jeesus itse ei ollut syntiä tehnyt, vaan oli vanhurskas. Jeesus nousi ylös haudasta elävänä. Elämällään ja kuolemallaan hän vahvisti Jumalan lain. Ainoa laki, joka ristillä kumoutui, oli seremonia laki eli ns. Mooseksen laki. Se oli tarkoitettu ohjaamaan sen aikaista jumalanpalvelusta, joka esikuvasi Jeesuksen tulevaa sovitustyötä. Jeesus sanoi tehtävästään vuorisaarnassa Matt. 5:17,18 ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille; kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut.”
Jumalan laki, eli kymmenen käskyä, tuli täytetyksi ja vahvistetuksi ristillä. Jumalan laki on Hänen luonteensa ilmaus. Se on taivaan hallituksen perustuslaki. Sen lain mukaan taivaassa eletään. Jumalan lain sanoma on; ”Jumala on rakkaus”. Sen noudattaminen vapauttaa ihmisen itsekkyydestä, vihasta, ylpeydestä, himoista ym. paheista.
Jeesus antoi kaksi käskyä noudatettaviksi. Ensimmäinen käsky kehottaa rakastamaan Jumalaa yli kaiken muun. Miten ihminen voi rakastaa Jumalaa, joka ei ole ihminen?
Apostoli Johannes sanoo 1 Joh. 5:3 ”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme Hänen käskynsä. Ja Hänen käskynsä eivät ole raskaat.” 1 Joh. 2:3,4 ” Ja siitä me tiedämme Hänet tuntevamme, että pidämme Hänen käskynsä. Joka sanoo: `Minä tunnen Hänet`, eikä pidä Hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.” Lue myös 1 Joh. 3:4.
Uudesti syntynyt ihminen rakastaa Jeesusta ja tahtoo häntä seurata ja tehdä hänen tahtonsa. Hän haluaa olla kuuliainen Jeesukselle. Rakkauden käsky, joka on ensimmäinen, on kirjoitettu Lain tauluun neljäksi ensimmäiseksi käskyksi.
Toinen rakkauden käsky kehottaa meitä rakastamaan lähimmäisiämme, niin kuin itseämme.
Miten me voimme rakastaa lähimmäisiämme?
Jeesus sanoo: ”Minkä te toivotte toisten tekevän teille, tehkää te samoin heille.” Rakkaus on ennen muuta elämässä vaikutta periaate, epäitsekkään palvelemisen periaate. ”Joka teistä tahtoo olla suurin, olkoon kaikkien palvelija.” ”Ei ihmisen poikakaan tullut palveltavaksi vaan palvelemaan.” Kristilliseen rakkauteen kuuluu anteeksi anto. ”Millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.” ”Älkää tuomitko, sillä olette itse syypäät samaan syntiin.” ”Rakkaus peittää syntien paljouden.” Jotta voisimme elämässämme toteuttaa kristillisen lähimmäisen rakkauden periaatteita, on se meissä Pyhän Hengen teko.
Ensimmäinen rakkauden käsky, jonka Jeesus antoi, sisältää lain taulun neljä ensimmäistä käskyä. Jumala itse kirjoitti ne kivitauluihin. Ne osoittavat ne periaatteet, joilla Jumalaa on palveltava. Toinen rakkauden käsky, jonka Jeesus antoi, Jumala itse kirjoitti laintauluihin ja ne ovat kuusi käskyä, jotka osoittavat ne periaatteet, joiden mukaan meidän tulee elää lähimmäistemme kanssa. (Monissa katekismuksissa ensimmäisessä lain taulussa on kolme käskyä, sillä kielto palvoa kuvia on jätetty pois ja toisessa lain taulussa on seitsemän käskyä sillä viimeinen käsky on epäloogisesti jaettu kahtia, että luku kymmenen säilyisi). Laajemmin ymmärtäen koko Raamattu on näiden käskyjen selitystä ja tulkintaa. Halki koko Raamatun on punaisena lankana taistelu hyvän ja pahan, vanhurskauden ja vääryyden, Jeesuksen Kristuksen ja saatanan välillä. Evankeliumin ilosanoma on se, että Jeesus Kristus on voittanut, vanhurskaus on voittanut. Jokainen uskova ihminen on voittajan puolella ja hän itsekin on voittaja. Hänen vihollisensa on voitettu vihollinen!
Voiko uskova kristitty käytännössä elää Jumalan tahdon mukaista elämää?
Tämä on suuri kysymys, josta kristikunnassa vallitsee erilaisia käsityksiä. Ymmärrän, että kaita tie on sitä, että uskovan täytyy aina ”tasapainoilla” armon ja lain välillä. Meillä on taipumusta mennä lain alaisuuteen eli vanhurskautumaan omilla ansioillamme kun tahdomme elää lain mukaan. (Vanhurskaus merkitsee Jumalalle kelpaamista, Hänen tahtonsa mukaista elämää). Meillä on taipumusta pitää itseämme hyvinä kristittyinä. Saatamme suhtautua monesti omiin synteihimme kevyesti ja vetoamme Jeesuksen sovitustyöhön. Monesti meillä on vaikeaa luopua kaikista synneistämme ja uskottelemme, että armo peittää ne. Luotamme liikaa armoon väärässä kohtaa. Kaidan tien oikeanpuoleinen oja suistaa meidät helposti armon katteettomaan käyttöön. Vasemman puoleinen oja suistaa meidät omiin hyviin tekoihimme luottamiseen. Saatamme luottaa omavoimaisuuteen Jumalan tahdon noudattamisessa niin, että armon tarve kaikkoaa. Oikealla tiellä pysyminen edellyttää päivittäistä Jeesuksen puoleen kääntymistä, häneltä apu tulee. Lue Room. 5. ja 6. luvut.
Apostoli Paavali kysyy, että onko meidän uskovien pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi? Pois se! hän huudahtaa. Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? 6 luvun jakeet 14-18 vastaavat tyhjentävästi siihen, saako uskova tehdä tahallaan syntiä.
Mielestäni armon alla eläminen ja lain alaisuudesta vapautuminen merkitsee sitä, että uskova on saanut syntinsä anteeksi ja Pyhän Hengen rajattoman voiman ohjaamaan elämäänsä niin, että hän ei tahallaan syntiä tekisi. Näin ei hän enää ole lain tuomion alla, kuten jokainen rikollinen on. Vanha Aatami pitää kukistaa päivittäin. Kamppailu omaa syntistä luontoa vastaan on aina ankaraa ja kivuliasta. Ainoa tie on nöyryyden ja alistumisen tie Jumalan edessä. Jokainen voitto synnistä vahvistaa luonnetta seuraavaa kiusausta vastaan, ja lopulta uskova voi torjua kiusauksen kuten Jeesus teki sanoen: ”Kirjoitettu on…” Jumalan sanasta uskova saa voimaa synnin voittamiseen ja hyvän esimerkin omaan vaellukseensa. Synti asuu sydämessä. Jeesus sanoi, että joka vihastuu veljeensä, on jo murhaaja! Sen vuoksi sydän on pestävä puhtaaksi Karitsan verellä. Sydämestä on tehtävä Pyhän Hengen asunto, jolloin uskova ei tahallaan halua tehdä syntiä vaan Jumalan tahdon. Uskovan mielihalut jalostuvat, teot joita hän ennen rakasti hän nyt vihaa ja päinvastoin.
Galatalaiskirja selvittää lain ja armon välisiä suhteita. Minä uskon, että se laki, jonka Galatalaiskirje sanoo poistetuksi, on ns. seremonia laki, jonka kautta Jumala toteutti pelastus suunnitelmaa enne Jeesuksen aikaa. Se oli vanhan liiton uhripalvelus järjestelmä kaikkine monivivahteisine piirteineen. Paavali sanookin näin: ”Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden, jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti. kunnes on tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä. (vertaa 5 Moos. 4:12,13.) Seremonialaki oli säädetty enkelien kautta ja oli voimassa vain Jeesukseen asti.
Kymmenen käskyn laki eli rakkauden laki on annettu suoraan Jumalan kädestä ja se on iankaikkinen niin kuin itse Jumala on iankaikkinen. Galatalaiskirje 4:10 sanoo myös näin: ”Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista vuosista.” kyseessä olivat tapahtumat ja juhlat, jotka sisältyivät ns. Mooseksen lakiin. Nekin osaltaan kuvastivat jotakin osaa varjoevankeliumista ja nekin kohtasivat täyttymyksensä Jeesuksessa.
Kymmenen käskyn laista ei ole otettu mitään pois, täydellistä ei voi muuttaa. Raamattu sanoo tämän hyvin selkeästi: ”Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin. Sillä hän, joka on sanonut: Älä tee huorin, on myös sanonut: Älä tapa; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja. Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva. Jaakob 2:10,12.
1 Joh.2:2,3. Rakkaat ystävät, jo nyt me olemme Jumalan lapsia, mutta vielä ei ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Sen me tiedämme, että kun se käy ilmi, meistä tulee hänen kaltaisiaan, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena kuin hän on. Jokainen, joka näin panee toivonsa häneen, pitää itsensä puhtaana, niin kuin hän on puhdas ja pyhä.
Ilm. 14:1-5. Uusi laulu Siionin vuorella
Sitten näin tämän: Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan oli sataneljäkymmentäneljätuhatta ihmistä, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi. Minä kuulin taivaasta äänen, joka oli kuin suurten vesien pauhu tai kuin ukkosen jylinä. Ääni, jonka kuulin, oli myös kuin harppujen helinää ja harpunsoittajien laulua. Valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä laulettiin uutta laulua, jota ei voinut oppia kukaan muu kuin nuo sataneljäkymmentäneljätuhatta, jotka on ostettu maan päältä. He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta esikoislahjaksi Jumalalle ja Karitsalle. Valhetta ei heidän suustaan ole kuultu, he ovat puhtaita ja virheettömiä.
1 Piet 2:13-25. Kutsu pyhään elämään
Vyöttäytykää siis, olkaa raittiit. Pitäkää ajatuksenne kirkkaina ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille annetaan Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.
Olkaa kuuliaisia lapsia älkääkä taipuko noudattamaan himoja, joiden vallassa ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte. Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette. Onhan kirjoitettu: “Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä.” Ja jos kerran te rukoillessanne kutsutte Isäksi häntä, joka puolueettomasti tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin eläkää jumalanpelossa tämä muukalaisuutenne aika. Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu isiltä perimästänne tyhjänpäiväisestä elämästä millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla, vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä. Hänet oli valittu jo ennen maailman perustamista, ja nyt aikojen lopulla hänet on tuotu julki teitä varten. Hänen kauttaan te uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että te uskoessanne myös panette toivonne Jumalaan. Kun te totuudelle kuuliaisina olette puhdistautuneet elääksenne vilpittömässä, veljellisessä rakkaudessa, niin rakastakaa toisianne uskollisesti ja kaikesta sydämestänne. Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta. Sillä
ihminen on kuin ruoho, ihmisen kauneus kuin kedon kukka. Ruoho kuivuu, kukka lakastuu, mutta Herran sana pysyy iäti.
Juuri tämä sana on teille ilosanomana julistettu. 1. Piet. 1:1-3. Jättäkää siis kaikki pahuus ja vilppi, kaikki teeskentely ja kateus ja kaikki panettelu. Niin kuin vastasyntyneet lapset tavoitelkaa puhdasta sanan maitoa, jotta sen ravitsemina kasvaisitte pelastukseen. Olettehan te “maistaneet Herran hyvyyttä”.
Jes 58:9-14 Jos hävität sorron ikeen keskuudestasi ja lopetat sormella osoittelun ja pahat puheet, jos annat nälkäiselle omastasi ja ravitset sen, joka kärsii puutetta, niin sinun pimeyteesi koittaa valo ja yön varjo muuttuu keskipäivän kirkkaudeksi. Ja Herra on alati ohjaava sinua. Aavikon paahteessakin hän elvyttää voimasi ja vahvistaa jäsenesi. Sinä olet kuin vehmas puutarha, kuin lähde, jonka vesi ei ehdy. Ammoin raunioituneet asumuksesi sinä rakennat jälleen, pystytät rakennuksia muinaisille perustuksille, ja niin sinun nimesi on oleva: sortuneiden muurien korjaaja, maan asutuksen elvyttäjä. Jos et polje tomuun sapattia etkä aja omia etujasi minun pyhänä päivänäni, jos nimität sapattia ilon päiväksi ja Herran pyhää päivää kunnian päiväksi, jos kunnioitat sitä niin, ettet kulje omilla asioillasi, et käy kauppaa etkä aja omia etujasi, silloin saat iloita Herrasta. Minä annan sinun kulkea kaikkien vuorten yli, ja olet saava elantosi isäsi Jaakobin perintömaasta. Näin on Herra puhunut.
On suunnaton ilo ja riemu palvella armahtavaa rakkauden Jumalaa, jolla on halu laupeuteen! Jeesuksen ies on sovelias ja hänen kuormansa on keveä. Jeesus tietää, että me olemme vain tomu ja tuhka. Hän on ollut itse samalla tavalla kiusattu kuin mekin. Hän nostaa ja kantaa. Hän haluaa antaa meille levon ja rauhan sydämiin.
Jes. 58:13,14 ”Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ette toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia, silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloiden ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut.”
Artikkelin kirjoittaja
Ilkka Kuikka